Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań z umową na dokończenie Tramwaju na Ratajczaka

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań z umową na dokończenie Tramwaju na Ratajczaka
wiz. Poznańskie Inwestycje Miejskie
Poznań podpisał umowę na dokończenie budowy nowej trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka. Budowa potrwa 600 dni, przez co po nowy odcinek powinien być gotowy pod koniec maja 2027 roku. Na początku pojadą nim “dziewiątka” i “dziewiętnastka”.

Poznań wreszcie stawia ostatni krok w budowie zupełnie nowej trasy tramwajowej w ścisłym centrum miasta. Poznańskie Inwestycje Miejskie zawarły bowiem umowę na dokończenie realizacji Tramwaju na Ratajczaka, na odcinku od ul. Święty Marcin do węzła Wierzbięcice. To kontynuacja już zrealizowanych prac, w ramach których zbudowano torowisko od Św. Marcin do pl. Wolności.

Pierwotne założenia mówiły o tym, że całość trasy na Ratajczaka - od Wierzbięcic do pl. Wolności zostanie zrealizowana za jednym zamachem, w ramach unijnego Projektu Centrum, a więc do grudnia 2023 roku. Z powodu zbyt dużych kosztów tego zadania miasto podjęło jednak decyzję o fazowaniu inwestycji i podziale na dwa krótsze zadania. Właśnie zawarta umowa dokończy więc drugie z nich, znacznie większe.

Tramwajem przez Ratajczaka w czerwcu 2027 roku

Nowy odcinek zostanie wybudowany przez konsorcjum NDI Energy oraz Terlan w czasie 600 dni od 29 września. Oznacza to, że prace powinny się zakończyć pod koniec maja 2027 roku. Wartość całej inwestycji to nieco ponad 103 mln złotych brutto, przy 85% unijnym dofinansowaniu z programu FEnIKS (obejmuje koszty kwalifikowane).

Jak informuje miasto, zasadnicze prace budowlane mają rozpocząć się na początku listopada, po Wszystkich Świętych (podobnie jak w przypadku nowych Mostów Chrobrego). W pierwszej kolejności wykonawcy planują przebudowę węzła Wierzbięcice oraz odcinka od Św. Marcin do Ogrodowej.

Wspomniany węzeł zyska teraz pełną gwiazdę rozjazdową, dzięki czemu tramwaje będą mogły się nim poruszać w każdą ze stron. Jednocześnie przebudowa tego fragmentu sieci tramwajowej będzie generowała konieczność wprowadzenia zmian w ruchu tramwajowym, nad czym pracuje aktualnie ZTM Poznań.

Dwutorowa trasa i nowe przystanki

Główną częścią inwestycji jest wykonanie dwutorowej trasy tramwajowej wraz z nowymi przystankami - pojedynczym przystankiem za skrzyżowaniem Ratajczaka i Święty Marcin, parą przystanków na wysokości Starego Browaru oraz przystankami na wysokości obecnego Nowego Rynku, już na ulicy Wierzbięcice.

Zadanie obejmuje także uspokojenie ruchu samochodowego, wykonanie nowych dróg rowerowych i chodników oraz nowe nasadzenia. Co istotne, w ramach budowy trasy tramwajowej nie uda się zaś wykonać brakującego łuku z Ratajczaka w Św. Marcin, co znacznie podniosłoby elastyczność sieci tramwajowej w ścisłym centrum Poznania. O tym, dlaczego nie udało się tego dokonać, piszemy tutaj.

Różne opinie o nowej trasie i głęboki sens transportowy nowego odcinka

Budowa Tramwaju na Ratajczaka od dawna generuje sporo kontrowersji wśród mieszkańców Poznania. Staraliśmy się z nimi rozprawić w tym obszernym tekście, gdzie ważyliśmy argumenty miasta oraz mieszkańców.

Z perspektywy rozwoju sieci tramwajowej odcinek na Ratajczaka jest kluczowy, bowiem wraz z nowym łukiem przy Okrąglaku a także drugim etapem Tramwaju na Naramowice ma stworzyć nową trasę z północy na południe miasta z pominięciem najbardziej obciążonego odcinka od Mostu Dworcowego przez Kaponierę do Mostu Teatralnego.

Dzięki temu w przyszłości, po zbudowaniu drugiego etapu trasy na Naramowice co odsuwa się w czasie, możliwe będzie uruchomienie linii tramwajowej łączącej Naramowice z Dębcem przez ścisłe centrum i z pominięciem “Teatralki”.

Zanim to jednak nastąpi przez Ratajczaka mają kursować dwie linie o numerach 9 i 19. Zostaną one tu przetrasowane z ulicy Strzeleckiej, na której pozostanie “dwójka”.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Coraz bliżej umowy na nową trasę tramwajową

Komunikacja

Poznań. Coraz bliżej umowy na nową trasę tramwajową

inf. pras. oprac. JR 26 czerwca 2025

Poznań blisko budowy Tramwaju na Ratajczaka

Komunikacja

Poznań blisko budowy Tramwaju na Ratajczaka

Jakub Rösler 07 marca 2025

Jest przetarg na budowę nowej trasy tramwajowej w Poznaniu

Komunikacja

Poznań. Pierwszy tramwaj wjechał na Ratajczaka

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań. Coraz bliżej umowy na nową trasę tramwajową

Komunikacja

Poznań. Coraz bliżej umowy na nową trasę tramwajową

inf. pras. oprac. JR 26 czerwca 2025

Poznań blisko budowy Tramwaju na Ratajczaka

Komunikacja

Poznań blisko budowy Tramwaju na Ratajczaka

Jakub Rösler 07 marca 2025

Jest przetarg na budowę nowej trasy tramwajowej w Poznaniu

Komunikacja

Poznań. Pierwszy tramwaj wjechał na Ratajczaka

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij